Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na razie nie zdecydował się wszczynać postępowań w sprawie uciążliwych reklam w sieci. Cały czas jednak ma je na oku. Chodzi m. in. o okienka reklamowe, których nie można zamknąć, albo w których krzyżyk służący do ich zamknięcia co prawda jest, ale „ucieka”.
Jak „Rz” informowała w sierpniu, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wziąć pod lupę reklamy internetowe. Kilka z nich wzbudziło jego zastrzeżenia. Chodziło m.in. o okienka, których nie można było zamknąć, bo nie miały krzyżyka albo chował się on za belką przeglądarki. Sprawdzano również te, w których krzyżyk co prawda był, ale gdy użytkownik chciał najechać na niego kursorem, to zaczynał uciekać, uniemożliwiając czytanie tego, co jest na wyświetlonej stronie internetowej.
reklama________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Urząd podjął czynności wyjaśniające, w trakcie których przeprowadził ekspertyzy i poprosił o ustosunkowanie się do zarzutów zarówno firmy, które wykonały reklamy, jak i samych zleceniodawców.
– Nie podjęliśmy jeszcze decyzji o wszczęciu postępowań. Nie przesądzając rozstrzygnięć w tej sprawie, mogę powiedzieć, że będziemy się przyglądać także innym tego typu reklamom – mówi Łukasz Wroński z UOKiK.
Każdy użytkownik Internetu wie, jak uciążliwe bywają takie reklamy. Tym bardziej że firmy stale chcą zwiększać ich skuteczność, a ta jest mierzona liczbą kliknięć. Stąd okienka zasłaniające całą przeglądarkę, których nie da się wyłączyć przed określonym czasem, oraz te, które trzeba gonić kursorem. Niekiedy nawet pojawiają się reklamy imitujące wygląd serwisu, na którym są umieszczone.
– Niektóre bez wątpienia łamią prawo. Dlatego śledzimy to, co się dzieje w Internecie. Tym razem zwracamy większą uwagę na to, jak działają reklamy na różnych komputerach, aby mieć dowody, że ich uciążliwość nie wynika z wadliwego działania sprzętu – wyjaśnia Wroński.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji niedozwolona jest reklama, która „stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez (...) nadużywanie technicznych środków przekazu informacji”. Właśnie pod kątem zgodności z tym przepisem UOKiK bada pojawiające się przy przeglądaniu stron internetowych banery. Maksymalna kara za taki czyn może wynieść nawet do 10 proc. wartości przychodów firmy z poprzedniego roku.
Źródło: Rzeczpospolita
TAGI: e-commerce,
reklama,
uokik
PROJEKTY:
YouTube wprowadzi abonament?
Legislacja:
Fiskus łatwiej dobierze się do sprzedawców na Allegro
Incydenty:
Nie daj się naciągnąć na rejestr firm
Wiadomości:
Pobieraczek do sądu się nie śpieszy
Incydenty:
E-sklepy podają lipne ceny w wyszukiwarkach cen?
Legislacja:
Prawo Telekomunikacyjne zawiera błędy, za które zapłaci konsument?
PROJEKTY:
Sieciowy hazard ucieknie z piłki?
Wiadomości:
Po umowę na usługę elektroniczną do Internetu
Wiadomości:
Chcą zakazać sprzedaży e-papierosów w Polsce
Wiadomości:
Europejskie e-sklepy z elektroniką wprowadzają w błąd
Powiązane wpisy:
-
W ramach tzw. trialogu w Radzie UE prowadzone są mało transparentne negocjacje, które mogą zaowocować rzeczywiście cenzurą w Sieci. Chodzi o [...]
lut 25, 2019
-
Same hiperlinki do bezprawnych treści, choćby dodane w redagowanym artykule prasowym (a nie „społecznościowo”), nie są „automatycznie” bezprawne. [...]
lut 13, 2019
-
Czego tak naprawdę dotyczą demonizowane w mediach artykuły 11 i 13 projektu Dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym? Niestety [...]
lip 5, 2018
-
Zakończyło się 4. Forum Prawa Mediów Elektronicznych (FPME) we Wrocławiu. Tematem przewodnim organizowanej przez Centrum Badań Problemów Prawnych [...]
kw. 11, 2018
-
Płacisz abonament za filmy i seriale? Wyjechałeś kiedyś na wakacje np. do Hiszpanii i zdziwiłeś się ze nie masz już dostępnych filmów online, za dostęp do których [...]
kw. 1, 2018
Więcej w tej kategorii:
-
Wczoraj w Sądzie Okręgowym we Wrocławiu odbyła się rozprawa symulowana przy wykorzystaniu profesjonalego sprzętu do cyfrowej rejestracji posiedzeń sądowych. Nagrania [...]
kw. 24, 2012
-
Jakiś czas temu pisałem o tym, jak nie podoba mi się w Allegro to, że serwis informuje nie o opłatach za dany okres rozliczeniowy, ale o bieżącym saldzie. Po tym [...]
lut 9, 2011
-
Prokuratura okręgowa w Opolu, po ponad roku śledztwa, wniosła do sądu akt oskarżenia przeciwko właścicielowi serwisu, który pozwalał dzwonić tak, by u odbiorcy [...]
gru 30, 2010
-
O Płacę z Allegro było już głośno (PzA). Przez pewien czas nie było opcji zwykłego przelewu a QXL zmuszała do korzystania ze swojej usługi i chętnie przetrzymywała [...]
paź 16, 2010
-
W tym tygodniu brytyjski Amazon ogłosił darmowe wysyłki dla klientów w 17 europejskich krajach. Wystarczy zamówić produkty za minimum 25 funtów (ok. 110 zł). Wśród [...]
paź 14, 2010