Jeden ze szwedzkich dostawców usług internetowych – Telia, rozpoczął blokowanie komputerów będących źródeł spamu. Uzasadnieniem tak radykalnych kroków jest fakt, że coraz częściej trojany przesyłane przez spamerów infekują sprzęt niczego nie świadomych internautów, wykorzystując go następnie do rozsyłania poczty śmieciowej (junk mail).

Praktyki firmy Telia polegają na całkowitym zablokowaniu danych przesyłanych do i z zainfekowanych komputerów. Zdaniem przedstawicieli firmy tylko w taki sposób można efektywnie zwalczać spam. Blokowanie nie następuje na stałe, komputer „odzyskuje wolność” po usunięciu kłopotliwych trojanów. Już kilka lat temu w orzecznictwie europejskim uznano, że rozsyłanie spamu uzasadnia zablokowanie lub skasowanie konta użytkownika. Zresztą same firmy w regulaminach świadczenia usług zastrzegają, że spamer może łatwo pożegnać się ze swoim kontem. W tym przypadku blokowany jest jednak cały ruch internetowy prowadzący do komputera oraz z niego wychodzący. Co więcej środki przeciwdziałające spamowi mogą dotykać bezpośrednio niczego nieświadomych użytkowników. Z drugiej strony firma powinna mieć możliwość dbania o swoją reputację, wizerunek (stanowiący prawnie chronione dobro osobiste osób prawnych) a spam z pewnością nie przysparza pozytywnej reklamy.

Komentarze