Masz komputer, masz internet? Od przyszłego roku będzie to oznaczało, że masz też dostęp do e-administracji. Załatwianie urzędowych spraw przez internet obiecywały nam kolejne rządy. Teraz obietnice mają się wreszcie przekuć w sprawnie działający system e-urzędów. W styczniu, najpóźniej lutym 2010, przez internet załatwimy już ponad 100 urzędowych spraw.
Jak zapewnia wiceminister w MSWiA Witold Drożdż – na początku przyszłego roku każdy z nas będzie mógł założyć sobie konto na portalu ePUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej – to rodzaj administracyjnej Naszej-klasy). Stworzony tam profil trzeba będzie raz w życiu potwierdzić w dowolnym urzędzie. W zamian otrzymamy możliwość zdalnego załatwiania urzędowych spraw bez konieczności posiadania podpisu elektronicznego. Gdy profil będzie założony, wystarczy kliknąć np. hasło „odpis aktu urodzenia”, „wycinka drzew i krzewów”, odnaleźć odpowiedni urząd i wysłać wniosek. Odpis czy decyzję też w wielu przypadkach dostaniemy elektronicznie.
reklama________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
Wersja elektroniczna jak papier
Wszystko to ma być możliwe dzięki nowelizacji ustawy o informatyzacji, która ma spore szanse wejść w życie do końca roku. Odbyło się już pierwsze czytanie, rozpoczęła pracę specjalna podkomisja. Co zmienia ustawa? Po wejściu w życie przepisów dokument elektroniczny będzie równie ważny co papierowy i tym samym sprawa załatwiana elektronicznie będzie miała taki sam skutek, jak załatwiana papierowo.
Teraz urzędnicy, którzy chcą stosować elektroniczny obieg dokumentów, i tak potem muszą wszystko wydrukować i wpiąć do segregatora. - To zamiast pomniejszać koszty, zwielokrotnia je. Dokłada też pracy - tłumaczy minister Drożdż.
Co załatwimy już w styczniu? Uzyskamy np. zgodę na wycięcie drzewa w ogródku, wniesiemy uwagi do planów zagospodarowania, złożymy wniosek o zezwolenie na posiadanie psa agresywnej rasy czy zgłosimy budowę ogrodzenia. Elektronicznie będzie można wystąpić też o zgodę na zatrudnienie cudzoziemca czy poprosić o umorzenie lub rozłożenie na raty mandatów.
- Sprawdziliśmy, po co obywatele przychodzą do urzędów najczęściej i tak powstała wstępna lista. Sukcesywnie będziemy udostępniać kolejne usługi - zapowiada min. Drożdż.
Elektroniczna rewolucja w administracji to także koniec zmuszania nas, byśmy po kilka razy wpisywali w formularzach te same dane.
- Wprowadziliśmy ważny przepis, który mówi, że jeśli jakakolwiek instytucja publiczna - ZUS, urząd skarbowy, urząd gminy - posiada lub może uzyskać elektronicznie dostęp do poszczególnych danych, to nie ma prawa żądać od klienta urzędu podawania tych danych raz jeszcze - zaznacza minister.
Tomasz Kulisiewicz, analityk z firmy badawczej Audytel: - To bardzo dobry początek, a wprowadzenie za jednym razem do e-urzędów ponad stu spraw budzi optymizm. Mam nadzieję, że oznacza to wreszcie wydobywanie się z niemocy i zapętlenia, w jakich polskie projekty e-administracji tkwiły od lat.
To dopiero początek
Prawdziwa cyfrowa rewolucja czeka nas w2011r. Jednym z najważniejszych projektów przygotowywanych przez rząd jest centralna baza danych, tzw. PESEL2, z której urzędnicy mieliby sami ściągać potrzebne dane. Jak to będzie działać? Osoby z Częstochowy i z Łodzi chcące wziąć ślub w Szczecinie nie będą już nawet musiały składać przez internet wniosków o odpis aktu urodzenia. Odpisy ściągnie sobie z bazy sam urzędnik!
Kolejnym rozdziałem cyfrowej rewolucji będzie wprowadzenie nowych dowodów osobistych, zawierających już podpis elektroniczny.
- Dzięki temu wyeliminujemy kolejną istotną przeszkodę w popularyzacji usług elektronicznych - zapewnia minister Drożdż.
Czy Polacy w ogóle chcą e-administracji?
- Oczywiście, ale przemyślanej! Najlepiej pokazał to przykład PIT-37 - zaznacza Wiesław Paluszyński, prezes Trusted Information Consulting i członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Zeznanie roczne można było złożyć przez internet już rok temu, jednak wymagano potwierdzenia go drogim podpisem elektronicznym. W tym roku z podpisu zrezygnowano. I okazało się, że jeśli zrezygnuje się ze zbędnych procedur i dopasuje pozostałe procedury do rynku, to nie będzie problemu z przekonaniem obywateli do takiego rozwiązania - zaznacza Paluszyński, W 2008 r. z możliwości wysłania PIT-u przez internet skorzystało 300 osób, w tym - niemal 100 tys.
Przykład PIT-37 pokazuje, że nieuchronnie zbliża się koniec administracji analogowej. Poza tym wprowadzenie administracji elektronicznej to konkretne oszczędności.
- To nie tylko koszt tonerów, dochodzi jeszcze zakup papieru, segregatorów, skoroszytów, zszywaczy, spinaczy - tłumaczy Kajetan Wojsyk, twórca e-administracji w Urzędzie Miejskim w Częstochowie. - Część kosztów to wytworzenie kopii dokumentów, które po wydrukowaniu zostaną wpięte w dokumentację, która z kolei po paru latach składowania trafi na makulaturę - przypomina Wojsyk. - Do czasu zniszczenia dokumenty są przechowywane (koszt powierzchni, ogrzewania) w pomieszczeniach biurowych.
Z szacunków Komisji Europejskiej wynika, że ograniczenie uciążliwości związanych z kontaktami z administracją publiczną o 25 proc. może przyczynić się do wzrostu PKB o 1,5 proc. Pokazuje to duński przykład - wdrożenie systemu wystawiania przez firmy faktur elektronicznych (eFaktura) przyniosło budżetowi państwa oszczędności na poziomie 150 min euro rocznie, a duńscy przedsiębiorcy oszczędzają dzięki temu 50 min euro rocznie.
Jak to się robi na świecie?
•• Estonia przez internet można wyrobić paszport, zagłosować w wyborach, zarejestrować samochód, czy ubiegać się o zasiłek na dziecko. Zarejestrowanie firmy przez internet zajmuje 15 minut, tylko kilka godzin trwajej legalizacja. W2001 r. estońskie władze wprowadziły’ system zwany X-Road integrujący wszystkie państwowe bazy .
••USA: wyszukiwarka MyFlorida ograniczająca liczbę zapytań kierowanych do call center przyniosła stanowi Floryda oszczędności 1,5 min doi. rocznie, serwis dla bezrobotnych z wyszukiwarką ofert pracy to dla stanu Kansas oszczędność 9 min doi. rocznie, a wprowadzenie na Alasce systemu odnawiania dowodów rejestracyjnych przez internet zmniejszyło koszty jednej operacji z 7,74 do 3,62 dol.
•• Singapur wprowadzenie możliwości wypełniania deklaracji podatkowych on-line to oszczędność 20 min dolarów singapurskich.
Źródło: Gazeta Komputerowa (Gazeta Wyborcza)
TAGI: e-państwo