Tvn24 pisze o „lżejszej” cenzurze, jakiej ma w nowym projekcie nowelizacji tzw. ustawy hazardowej być poddawany Internet w Polsce. Warto zaznaczyć jednak, że kontrola sądowa postanowień o zamieszczeniu danych stron w indeksie Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych jest tylko w jednym z wariantów projektu. Który ostatecznie wariant zostanie przyjęty, tego nie wiemy. Nowy projekt datowany jest na siódmego grudnia. To efekt prac tych dwóch zespołów, które miały się zajmować materią projektu po przeprowadzonej dwa tygodnie temu konferencji uzgodnieniowej. Jak pisze Piotr Waglowski w swoim serwisie Vagla.pl:
Nie tylko sam "Rejestr" jest tu istotny, ale również proponowane zmiany w innych ustawach. Przy okazji zamieszania z "Rejestrem" przeprowadza się właśnie nowelizację w zakresie retencji danych telekomunikacyjnych. Pojawiły się przepisy, które mają pozwolić Policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, wywiadowi skarbowemu, Agencji Wywiadu, ABW, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Celnej, uzyskiwanie danych użytkowników stron internetowych. Proponuje się też możliwość ograniczania swobody świadczenia usług drogą elektroniczną... I to wszystko raczej społecznie nie będzie konsultowane...Więcej:
-
Artykuł na stronach Vagla.pl
-
Projekt ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych oraz niektórych innych ustaw w wersji przekazanej do rozpatrzenia przez Komitet Rady Ministrów
- Uzasadnienie projektu
W celu zapobiegania lub wykrywania przestępstw, Policji mogą być udostępniane dane, o których mowa w art. 18 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.4). Przepisy ust. 1–7 stosuje się odpowiednio.Jak pisze Vagla: „Prosto, lakonicznie. Tej propozycji nie było wcześniej we wcześniejszym projekcie z 13 listopada”. Aby zrozumieć wagę dla swobód obywatelskich dodanego (cytowanego) ustępu, należy przytoczyć art. 18 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Dopiero teraz widać, do czego Policja (a także inne służby) ma mieć dostęp bez konieczności angażowania sądu. Niewątpliwie jest to niepokojące i należy zgodzić się z uwagą Piotra Waglowskiego, iż „nadarzyła się okazja, by podczepić te pomysły do projektu, który idzie szybkimi ścieżkami legislacyjnymi, nie będzie zupełnie konsultowany (wcześniejsza propozycja noweli, a nawet wówczas, gdy objawił się projekt z 13 listopada, projektu nie konsultowano ze środowiskiem telekomunikacyjnym i informatycznym, ani z konsumentami)”. Słuszna wydaje się zatem jego konkluzja, iż „pojawia się wrażenie, że ktoś może wpadł na następujący pomysł: jeśli kontrowersje wzbudza projektowany art 179a ustawy Prawo telekomunikacyjne, to nikt nie zwróci uwagi na nowy element, jakim jest udostępnianie danych o internautach korzystających z serwisów internetowych”. Wracając na koniec do kontrowersyjnego Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, w nowym projekcie nowelizacji ustawy hazardowej zaproponowano dwa warianty dotyczące Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych (chodzi o dodanie art 179a w ustawie Prawo Telekomunikacyjne):Art. 18.
1. Usługodawca może przetwarzać następujące dane osobowe usługobiorcy niezbędne do nawiązania, ukształtowania treści, zmiany lub rozwiązania stosunku prawnego między nimi:
1) nazwisko i imiona usługobiorcy,
2) numer ewidencyjny PESEL lub - gdy ten numer nie został nadany - numer paszportu, dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość,
3) adres zameldowania na pobyt stały,
4) adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres, o którym mowa w pkt 3,
5) dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego usługobiorcy,
6) adresy elektroniczne usługobiorcy.2. W celu realizacji umów lub dokonania innej czynności prawnej z usługobiorcą, usługodawca może przetwarzać inne dane niezbędne ze względu na właściwość świadczonej usługi lub sposób jej rozliczenia.
3. Usługodawca wyróżnia i oznacza te spośród danych, o których mowa w ust. 2, jako dane, których podanie jest niezbędne do świadczenia usługi drogą elektroniczną zgodnie z art. 22 ust. 1.
4. Usługodawca może przetwarzać, za zgodą usługobiorcy i dla celów określonych w art. 19 ust. 2 pkt 2, inne dane dotyczące usługobiorcy, które nie są niezbędne do świadczenia usługi drogą elektroniczną.
5. Usługodawca może przetwarzać następujące dane charakteryzujące sposób korzystania przez usługobiorcę z usługi świadczonej drogą elektroniczną (dane eksploatacyjne):
1) oznaczenia identyfikujące usługobiorcę nadawane na podstawie danych, o których mowa w ust. 1,
2) oznaczenia identyfikujące zakończenie sieci telekomunikacyjnej lub system teleinformatyczny, z którego korzystał usługobiorca,
3) informacje o rozpoczęciu, zakończeniu oraz zakresie każdorazowego korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną,
4) informacje o skorzystaniu przez usługobiorcę z usług świadczonych drogą elektroniczną.6. Usługodawca udziela informacji o danych, o których mowa w ust. 1-5, organom państwa na potrzeby prowadzonych przez nie postępowań.
WARIANT I
„Art. 179a. 1. Prezes UKE prowadzi Rejestr Stron i Usług Niedozwolonych. Rejestr jest prowadzony w systemie informatycznym.2. Prezes UKE, na żądanie Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wywiadu skarbowego lub Służby Celnej złożone drogą elektroniczną, dokonuje niezwłocznie wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych adresów elektronicznych pozwalających na identyfikację stron internetowych lub innych usług zawierających:
1) treści propagujące faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa,
2) treści pornograficzne z udziałem małoletniego, treści pornograficzne związane z prezentowaniem przemocy lub posługiwaniem się zwierzęciem, treści pornograficzne zawierające wytworzony lub przetworzony wizerunek małoletniego uczestniczącego w czynności seksualnej,
3) treści, które umożliwiają uzyskanie informacji mogących służyć do dokonania operacji finansowych bez zgody dysponenta środków finansowych przez, dokonywane bez upoważnienia, wpływanie na automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie danych informatycznych lub zmianę, usuwanie albo wprowadzanie nowego zapisu takich danych, w celu osiągnięcia
korzyści majątkowej,4) treści umożliwiające urządzanie gier hazardowych bez udzielonego zezwolenia lub uczestniczenie w tych grach, lub stanowiące niedozwoloną reklamę lub promocję albo informowanie o sponsorowaniu w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540)
- zwanych dalej „niedozwolonymi stronami i usługami”.
3. W Rejestrze Stron i Usług Niedozwolonych umieszcza się również dane dotyczące okoliczności dokonania wpisu do Rejestru.
4. Prezes UKE udostępnia dane z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, z zastrzeżeniem ust. 9, wyłącznie przedsiębiorcom telekomunikacyjnym świadczącym usługi dostępu do Internetu. Udostępnienie danych z Rejestru następuje drogą elektroniczną i nie obejmuje danych określonych w ust. 3.
5. Przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi dostępu do Internetu jest obowiązany do:
1) utrudniania dostępu do niedozwolonych stron i usług przez blokowanie dostępu do adresów elektronicznych wpisanych do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych; blokowanie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 6 godzin od udostępnienia przedsiębiorcy danych z Rejestru;
2) odblokowania dostępu do adresów elektronicznych wykreślonych przez Prezesa UKE z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych; odblokowanie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 6 godzin od udostępnienia przedsiębiorcy informacji o wykreśleniu z Rejestru.
6. Żądanie, o którym mowa w ust. 2:
1) może być złożone, jeżeli inne środki, w szczególności urzędowe zawiadomienie, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.3)), okazały się bezskuteczne albo zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że będą nieskuteczne lub nieprzydatne dla usunięcia treści określonych w ust. 2 lub utrudnienia dostępu do niedozwolonych stron i usług w sposób co najmniej równoważny z blokowaniem określonym w ust. 5 pkt 1;
2) powinno wskazywać adres elektroniczny w sposób pozwalający na wykonanie obowiązku blokowania określonego w ust. 5 pkt 1 z zachowaniem proporcjonalności i możliwie najmniejszej dolegliwości zakresu blokowania.
7. Dokumentację stanowiącą podstawę wystąpienia z żądaniem, o którym mowa w ust. 2, gromadzi i przechowuje organ występujący z żądaniem.
8. Przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi dostępu do Internetu, który dokonał blokowania określonego w ust. 5 pkt 1 dotyczącego strony internetowej, niezwłocznie przekazuje usługobiorcy, drogą elektroniczną, komunikat o wstrzymaniu usługi z podaniem jego podstawy prawnej i z informacją o organie prowadzącym Rejestr Stron i Usług Niedozwolonych.
9. Prezes UKE udziela, drogą elektroniczną, informacji o objęciu adresu elektronicznego wpisem do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych albo o braku wpisu takiego adresu. Informacji udziela się na zapytanie o objęcie wpisem do Rejestru adresu elektronicznego wskazanego w zapytaniu.
10. Podmiot, którego strony internetowej lub usługi dotyczy wpis do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, może wystąpić z wnioskiem o wykreślenie z Rejestru adresów elektronicznych dotyczących tej strony internetowej lub usługi albo zmianę sposobu wskazania w Rejestrze tych adresów. Do wniosku dołącza się oświadczenie o świadczeniu usługi lub dokument potwierdzający tytuł prawny do posiadanej strony
internetowej.11. Wniosek, o którym mowa w ust. 10, składa się do Prezesa UKE, który niezwłocznie przekazuje go organowi, na którego żądanie dokonano wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych.
12. W przypadku uznania wniosku, o którym mowa w ust. 10, za zasadny, organ, na którego żądanie dokonano wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, niezwłocznie przekazuje Prezesowi UKE, drogą elektroniczną, cofnięcie żądania albo zmienione żądanie.
13. Organ, na którego żądanie dokonano wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, w drodze decyzji odmawia:
1) cofnięcia żądania, w przypadku gdy nie ustały przesłanki do jego dokonania określone w ust. 2;
2) zmiany żądania, w przypadku gdy nie zostały naruszone warunki określone w ust. 6 pkt 2.14. Organ, o którym mowa w ust. 13, niezwłocznie informuje Prezesa UKE drogą elektroniczną o wydaniu decyzji o odmowie cofnięcia żądania albo jego zmiany oraz o uchyleniu takiej decyzji. Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio.
15. Organ, na którego żądanie dokonano wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, występuje do Prezesa UKE z wnioskiem o wykreślenie wpisu z Rejestru, jeżeli ustały przesłanki do jego dokonania określone w ust. 2. Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio.
16. Prezes UKE odpowiednio wykreśla wpis z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych albo zmienia jego treść niezwłocznie po otrzymaniu cofnięcia żądania albo zmienionego żądania, o których mowa w ust. 12, informacji o uchyleniu decyzji o odmowie cofnięcia żądania albo jego zmiany, o której mowa w ust. 14, albo wniosku, o którym mowa w ust. 15.
17. Prezes UKE, właściwe organy podmiotów wymienionych w ust. 2 oraz przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi dostępu do Internetu wykonują czynności związane z przekazywaniem, wprowadzaniem lub korzystaniem z danych z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa Rejestru i dróg komunikacji elektronicznej z Rejestrem.
18. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór żądania wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych oraz szczegółowy zakres danych, w tym postać adresów elektronicznych,
podlegających wpisowi do Rejestru – uwzględniając w szczególności konieczność przedstawienia w żądaniu i Rejestrze danych niezbędnych do wykonania obowiązku blokowania dostępu do adresów elektronicznych pozwalających na identyfikację niedozwolonych stron i usług;2) sposób składania żądania wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, a także sposób prowadzenia Rejestru oraz udostępniania danych z Rejestru i udzielania informacji na zapytanie o objęcie adresu elektronicznego wpisem do Rejestru – uwzględniając w szczególności bezpieczeństwo Rejestru i dróg komunikacji elektronicznej z Rejestrem, w tym zabezpieczenie Rejestru przed nieuprawnionym dostępem, oraz zapewnienie sprawności przekazywania danych.
19. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, rodzaje przedsiębiorców telekomunikacyjnych niepodlegających obowiązkowi utrudniania dostępu do niedozwolonych stron i usług, kierując się wielkością sieci telekomunikacyjnych przedsiębiorców.
WARIANT II (z kontorlą sądową)
Art. 179a. 1. Na wniosek Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, wywiadu skarbowego lub Służby Celnej, złożony drogą elektroniczną, sąd okręgowy właściwy dla siedziby organu, który wystąpił z wnioskiem, w drodze postanowienia, zarządza dokonanie wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych adresów elektronicznych pozwalających na identyfikację stron internetowych lub innych usług zawierających:1) treści propagujące faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa,
2) treści pornograficzne z udziałem małoletniego, treści pornograficzne związane z prezentowaniem przemocy lub posługiwaniem się zwierzęciem, treści pornograficzne zawierające wytworzony lub przetworzony wizerunek małoletniego uczestniczącego w czynności seksualnej,
3) treści, które umożliwiają uzyskanie informacji mogących służyć do dokonania operacji finansowych bez zgody dysponenta środków finansowych przez, dokonywane bez upoważnienia, wpływanie na automatyczne przetwarzanie, gromadzenie lub przekazywanie danych informatycznych lub zmianę, usuwanie albo wprowadzanie nowego zapisu takich danych, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej,
4) treści umożliwiające urządzanie gier hazardowych bez udzielonego zezwolenia lub uczestniczenie w tych grach, lub stanowiące niedozwoloną reklamę lub promocję albo informowanie o sponsorowaniu w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540)
- zwanych dalej „niedozwolonymi stronami i usługami”.
2. Postanowienie, o którym mowa w ust. 1, sąd niezwłocznie przekazuje drogą elektroniczną Prezesowi UKE.
3. Prezes UKE prowadzi Rejestr Stron i Usług Niedozwolonych. Rejestr jest prowadzony w systemie informatycznym.
4. W Rejestrze Stron i Usług Niedozwolonych umieszcza się również dane dotyczące okoliczności dokonania wpisu do Rejestru.
5. Przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi dostępu do Internetu jest obowiązany do:
1) utrudniania dostępu do niedozwolonych stron i usług przez blokowanie dostępu do adresów elektronicznych wpisanych do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych; blokowanie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 6 godzin od udostępnienia przedsiębiorcy danych z Rejestru;
2) odblokowania dostępu do adresów elektronicznych wykreślonych przez Prezesa UKE z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych; odblokowanie powinno nastąpić nie później niż w ciągu 6 godzin od udostępnienia przedsiębiorcy informacji o wykreśleniu z Rejestru.
6. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może być złożony, jeżeli inne środki, w szczególności urzędowe zawiadomienie, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204, z późn. zm.3)), okazały się bezskuteczne albo zachodzi wysokie prawdopodobieństwo, że będą nieskuteczne lub nieprzydatne dla usunięcia treści określonych w ust. 1 lub utrudnienia dostępu do niedozwolonych stron i usług w sposób co najmniej równoważny z blokowaniem określonym w ust. 5 pkt 1.
7. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien wskazywać adres elektroniczny w sposób pozwalający na wykonanie obowiązku blokowania określonego w ust. 5 pkt 1 z zachowaniem proporcjonalności i możliwie najmniejszej dolegliwości zakresu blokowania oraz zawierać uzasadnienie wystąpienia przesłanek określonych w ust. 1 i 6.
8. Dokumentację stanowiącą podstawę wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, gromadzi i przechowuje organ występujący z wnioskiem.
9. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, sąd rozpoznaje jednoosobowo, na posiedzeniu. Sąd może wezwać przedstawiciela organu występującego z wnioskiem do złożenia wyjaśnień lub przedstawienia dokumentacji stanowiącej podstawę wystąpienia z wnioskiem.
10. Na postanowienie w przedmiocie wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych przysługuje zażalenie.
11. Zażalenie na postanowienie, o którym mowa w ust. 1, wnosi się w terminie 14 dni od dnia dokonania wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, za pośrednictwem Prezesa UKE. O uchyleniu postanowienia sąd niezwłocznie zawiadamia drogą elektroniczną Prezesa UKE.
12. Organ, o którym mowa w ust. 1, występuje do Prezesa UKE z wnioskiem o wykreślenie wpisu z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, jeżeli ustały przesłanki do jego dokonania określone w ust. 1. Przepis ust. 8 stosuje się odpowiednio.
13. Prezes UKE wykreśla wpis z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o uchyleniu postanowienia, o którym mowa w ust. 11, albo wniosku, o którym mowa w ust. 12.
14. Przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi dostępu do Internetu, który dokonał blokowania określonego w ust. 5 pkt 1 dotyczącego strony internetowej, niezwłocznie przekazuje usługobiorcy, drogą elektroniczną, komunikat o wstrzymaniu usługi z podaniem jego podstawy prawnej i z informacją o organie prowadzącym Rejestr Stron i Usług Niedozwolonych.
15. Prezes UKE udostępnia dane z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, z zastrzeżeniem ust. 16, wyłącznie przedsiębiorcom telekomunikacyjnym świadczącym usługi dostępu do Internetu. Udostępnienie danych z Rejestru następuje drogą elektroniczną i nie obejmuje danych określonych w ust. 4.
16. Prezes UKE udziela, drogą elektroniczną, informacji o objęciu adresu elektronicznego wpisem do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych albo o braku wpisu takiego adresu. Informacji udziela się na zapytanie o objęcie wpisem do Rejestru adresu elektronicznego wskazanego w zapytaniu.
17. Prezes UKE, sąd, właściwe organy podmiotów wymienionych w ust. 1 oraz przedsiębiorcy telekomunikacyjni świadczący usługi dostępu do Internetu wykonują czynności związane z przekazywaniem, wprowadzaniem lub korzystaniem z danych z Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa Rejestru i dróg komunikacji elektronicznej z Rejestrem.
18. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:
1) wzór wniosku o zarządzenie wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych oraz szczegółowy zakres danych, w tym postać adresów elektronicznych, podlegających wpisowi do Rejestru – uwzględniając w szczególności konieczność przedstawienia we wniosku i Rejestrze danych niezbędnych do wykonania obowiązku blokowania dostępu do adresów elektronicznych pozwalających na identyfikację niedozwolonych stron i usług;
2) sposób składania wniosku o zarządzenie wpisu do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych, a także sposób prowadzenia Rejestru oraz udostępniania danych z Rejestru i udzielania informacji na zapytanie o objęcie adresu elektronicznego wpisem do Rejestru – uwzględniając w szczególności bezpieczeństwo Rejestru i dróg komunikacji elektronicznej z Rejestrem, w tym zabezpieczenie Rejestru przed nieuprawnionym dostępem, oraz zapewnienie sprawności przekazywania danych.
19. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, rodzaje przedsiębiorców telekomunikacyjnych niepodlegających obowiązkowi utrudniania dostępu do niedozwolonych stron i usług, kierując się wielkością sieci telekomunikacyjnych przedsiębiorców.
Źródło: Vagla.pl, TVN24.pl TAGI: bezpieczeństwo, prywatność, społeczeństwo informacyjne, e-hazard, cenzura, e-usługi, rejestr stron i usług niedozwolonychWiadomości: Google śledzi teraz twoje wyszukiwania – nawet gdy jesteś niezalogowany
Procesy: EFF pozywa rząd USA za szpiegowanie internautów na portalach społecznościowych
Orzecznictwo: Nasza-Klasa przegrywa w sądzie
Legislacja: Rejestr Stron i Usług Niedozwolonych - poznaj szczegóły
Legislacja: Celnicy wyśledzą cię w internecie
Legislacja: Art. 170a - koniec internetowej wolności w Polsce?
Incydenty: Rządowe dokumenty wyciekają przez p2p
Incydenty: WykrecNumer.pl zagraża bezpieczeństwu Państwa Polskiego?
Wiadomości: Na kradzieży haseł internetowych oszuści zbijają fortuny
Wiadomości: Uwaga na fałszywe antywirusy!