Sejm właśnie przyjął ustawę o informatyzacji urzędów administracji publicznej, sądów, urzędów skarbowych i ZUS. Teraz ma się nią zająć Senat. Jeżeli prace pójdą sprawnie a Prezydent szybko ją podpisze, nowa ustawa wejdzie w życie już na wiosnę - to jest w przeciągu trzech miesięcy od dnia jej publikacji w Dzienniku Ustaw (takie jest jej vacatio legis). Podstawowym założeniem nowego aktu prawnego, jest zapewnienie obywatelom powszechnego dostępu do e-urzędów, przy czym do elektronicznego kontaktu z administracją państwową czy sądami nie będzie potrzebny bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Dotychczasowe regulacje zazwyczaj wymagały takiego podpisu do wszelkich kontaktów obywatela z urzędami (sądami), co w praktyce stanowiło istotny hamulec w rozwoju idei e-administracji i społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Przyjęta ustawa, obok ustawy zmieniającej kodeks postępowania cywilnego i wprowadzającej tzw. e-sąd (dla elektronicznego postępowania upominawczego, tzw. EPU), stanowi wyraźny sygnał, że ustawodawca wreszcie odchodzi od wymogu korzystania z podpisu elektronicznego w internetowych kontaktach z sądami i administracją w Polsce. Podpis elektroniczny niestety nie zdał bowiem egzaminu w naszym kraju (podobnie zresztą jak w wielu innych krajach UE), między innymi ze względu na koszty i skomplikowany sposób korzystania z niego. Nowe podejście polskiego ustawodawcy należy ocenić pozytywnie. Przemawiają za tym choćby doświadczenia banków, którym udało się rozwinąć i spopularyzować swe usługi elektroniczne bez wprowadzania wymogu posługiwania się bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym ważnym kwalifikowanym certyfikatem. Wystarczyły piny, hasła jednorazowe (dostarczane za pomocą zdrapek lub sms-ów), ewentualnie tokeny (stosunkowo rzadko stosowane w usługach konsumenckich). Jeżeli chodzi o rozwiązania przyjęte przez omawianą ustawę, to weryfikacja tożsamości będzie odbywać się poprzez założenie konta na specjalnej stronie urzędu i jednorazowe osobiste potwierdzenie wprowadzonych danych w tym urzędzie. Potem już cała komunikacja z obywatela z urzędem może odbywać się drogą elektroniczną. Zauważmy, że podobne rozwiązania przyjęto w przypadku chęci korzystania z e-sądu do składania pozwów w elektronicznym postępowaniu uproszczonym.
TAGI: e-administracja, e-sąd, społeczeństwo informacyjne
PROJEKTY: Francja chce opodatkować zyski z reklam online
PROJEKTY: Nowe dowody jednak bez danych biometrycznych
Wiadomości: Nawet bez e-podpisu będzie można złożyć roczny PIT
PROJEKTY: Czy w nowym roku czeka nas e-urzędowa rewolucja?
Legislacja: Będzie darmowa urzędowa baza z ustawami i orzecznictwem
Legislacja: e-Dokumenty w administracji zyskają na znaczeniu
PROJEKTY: Cyfrowa Polska 2011?
Legislacja: Rząd chce zwiększyć znaczenie e-dokumentów
Konferencje|Wykłady: Informatyzacja administracji publicznej
Seminars: Dostęp do informacji publicznej w Polsce – czy konieczne są zmiany?